Proces księgowania

Utworzono: 2025-04-19
Ostatnia aktualizacja: 2025-04-21
Liczba odwiedzin posta: 10
Edytuj post

Wstęp

Platforma Przewozimy umożliwia procesowe księgowanie dokumentów.

Zakładka Księgowość >> Księgowanie zleceń podzielona jest na karty:

  • Sprzedaż - dzieli się na sprzedaż i sprzedaż zbiorczą.

  • Koszty - służy do monitorowania i wprowadzania danych dotyczących faktur kosztowych.

  • Data wysyłki dokumentów - karta umożliwiająca weryfikacje danych oraz wprowadzenie daty wysyłki dokumentów pocztą.

  • Zamknięte - zawiera wszystkie zlecenia, dla których proces księgowania został zakończony.

  • Do wyjaśnienia - karta która grupuje wszystkie zlecenia, w których pojawiły się problemy księgowe wymagające dodatkowego wyjaśnienia.

Po zakończeniu zlecenia transportowego przez spedytora (rozładunek), rekord trafia do karty Sprzedaż. Z tego miejsca osoba księgująca weryfikuje kontrahenta i wystawia fakturę sprzedaży za wykonaną usługę dla klienta, lub notę księgową. Następnie rekord przenoszony jest do kart Koszty gdzie wgrywana jest faktura kosztowa wystawiona przez przewoźnika.

Dodatkowo, z poziomu tabeli w karcie Sprzedaż, użytkownik może wprowadzić dane takie jak:

  • numer referencyjny,

  • data dostarczenia dokumentów (np. listy przewozowe, CMR, inne potwierdzenia zakończenia transportu),

  • załączniki (listy przewozowe 


 


Przebieg procesu księgowania na platformie Przewozimy:

1. Sprzedaż - weryfikacja dokumentów i wystawienie faktury dla klienta
Pierwszym punktem księgowania jest wystawienie faktury sprzedaży. Przejdź do zakładki Księgowość Księgowanie zleceń. W karcie Sprzedaż wybierz zlecenie z listy. 
 


Następni Zatwierdź oddział dla zlecenia w którym chcesz wystawić fakturę


 

Otwarty zostanie formularz w którym należy zweryfikować zleceniodawcę i oddział. Formularz pozwala na stworzenie nowego kontrahenta i nowego oddziału. Podczas zatwierdzania oddziału zweryfikowane mogą być również limity kupieckie nałożone na zleceniodawcę i aktywność w bazach VIES, GUS, HMRC. Wprowadzone i zapisane dane nabywcy pojawią w formularzu Nowy przychód


 

Aby wystawić fakturę, kliknij Nowy przychód
 


 

Wypełnij dane formularza Nowy przechód i zweryfikuj poprawność wprowadzonych danych. Zapisanie formularza spowoduje że faktura zostanie utworzona.
 


 

Po utworzeniu faktury, w kolumnie Przychód pojawią się 3 funkcje:

  • Bilans - służy do weryfikacji ilości uwzględnionych pozycji na wystawionej fakturze, do pozycji przychodu, po jego kliknięciu wyświetli się okno z pozycjami bilansu dotyczące danego zlecenia. 
  •  - przycisk odpowiadający za wyświetlenie utworzonej faktury,
  • Nowy przychód - pozwala na wprowadzenie dodatkowego dokumentu do pozycji zlecenia. 
Po utworzeniu faktury, dokument może zostać wysłany drogą mailową. (Jeśli klient nie wymaga oryginalnych dokumentów wiadomość z fakturą możesz wysłać odrazu). Kliknij przycisk  , a następnie Nowa wiadomość
 

 
Wypełnij formularz Nowa wiadomość, treść maila zostanie automatycznie wypełniona na podstawie wprowadzonych wcześniej danych , zweryfikuj dokumentację i zaznacz załączniki do wysłania. Wyślij wiadomość spowoduje wysłanie maila.


 
Następnie przenieś zlecenie do zakładki Koszty poprzez wciśnięcie przycisku 


 
Zatwierdź zakończenie księgowania sprzedaży przyciskiem Tak.


 
 
Rekord zlecenia został przeniesiony do zakładki Koszty lub Koszty przeterminowane (jeśli termin od rozładunku jest dłuższy niż ustalony czas na dostarczenie dokumentów od przewoźnika). 
 

 
Znajdź rekord do którego chcesz wprowadzić fakturę kosztową przesłaną od przewoźnika. Sprawdzić gdzie znajduje się zlecenie poprzez wpisanie w wyszukiwarkę numeru zlecenia i wpisz numer zlecenia w karcie Koszty lub Koszty przeterminowane w kolumnie numer zlecenia.
 

 
 
Wgraj skany dokumentów przewozowych (CMR, list  przewozowy) przesłanych przez przewoźnika drogą pocztową. Wciśnij przycisk Dodaj dokument
 
 
Wypełnij formularz i Zapisz
 

 
Aby wprowadzić fakturę kosztową od przewoźnika kliknij przycisk Dodaj wydatek.
 
 
 
 
Zweryfikuj dane, wprowadź informacje z faktury do formularza, dołącz dokument faktury i Zapisz
 

 

Następnie aby przenieść rekord zlecenia do wysyłki dokumentów, wprowadź datę dostarczenia dokumentów z poziomu karty Koszty, wciśnij przycisk zmień dane
 


 

Formularz Data dostarczenia służy do wprowadzenia daty dostarczenia dokumentu która determinuje zatwierdzony termin płatności za fakturę kosztową. Z tego miejsca możesz oznaczyć chęć wygenerowania wiadomości z informacją o terminie płatności, oraz zatwierdzić dokument faktury pojawi się do opłacenia w płatnościach. Kliknij Zapisz aby potwierdzić. Kliknięcie przycisku spowoduje również przeniesienie rekordu do karty Data wysyłki dokumentów w zakładce Księgowość, z której decydujesz o dacie wysyłki dokumentów pocztą. 


 

W przypadku oznaczenia opcji Wygeneruj wiadomość z informacją o zatwierdzonej dacie płatności, zostanie wyświetlone okno Nowa wiadomość, które pozwala na wysłanie e-maila do przewoźnika z informacją o terminie płatności. Kliknij Wyślij wiadomość aby wysłać e-mail. 

 

 


Zlecenie zostało przeniesione do karty Data wysyłki dokumentów. Określ termin wysłania dokumentów pocztą, termin ten determinuje utworzenie książki nadawczej i kopert w zakładce Księgowość >> Wysyłka, lub jeśli Zleceniodawca nie wymaga wysyłki oryginalnych dokumentów zamknij księgowania zlecenia. 


 
Wprowadź datę wysyłki dokumentów i Zapisz
 

 
W celu zakończenia księgowania zlecenia kliknij przycisk 
 


 
Potwierdź działanie przyciskiem Tak

 
Po zakończonym procesie księgowania, automatycznie zostanie otwarte okno z którego możesz wysłać wiadomość z dokumentami do Zleceniodawcy. 


 
Zlecenie zostało przeniesione do karty Zakończone, proces księgowania został zakończony. 

 
 


Powrót


Dodaj komentarz