Proces księgowania
Ostatnia aktualizacja: 2025-04-21
Wstęp
Platforma Przewozimy umożliwia procesowe księgowanie dokumentów.
Zakładka Księgowość >> Księgowanie zleceń podzielona jest na karty:
-
Sprzedaż - dzieli się na sprzedaż i sprzedaż zbiorczą.
-
Koszty - służy do monitorowania i wprowadzania danych dotyczących faktur kosztowych.
-
Data wysyłki dokumentów - karta umożliwiająca weryfikacje danych oraz wprowadzenie daty wysyłki dokumentów pocztą.
-
Zamknięte - zawiera wszystkie zlecenia, dla których proces księgowania został zakończony.
-
Do wyjaśnienia - karta która grupuje wszystkie zlecenia, w których pojawiły się problemy księgowe wymagające dodatkowego wyjaśnienia.
Po zakończeniu zlecenia transportowego przez spedytora (rozładunek), rekord trafia do karty Sprzedaż. Z tego miejsca osoba księgująca weryfikuje kontrahenta i wystawia fakturę sprzedaży za wykonaną usługę dla klienta, lub notę księgową. Następnie rekord przenoszony jest do kart Koszty gdzie wgrywana jest faktura kosztowa wystawiona przez przewoźnika.
Dodatkowo, z poziomu tabeli w karcie Sprzedaż, użytkownik może wprowadzić dane takie jak:
-
numer referencyjny,
-
data dostarczenia dokumentów (np. listy przewozowe, CMR, inne potwierdzenia zakończenia transportu),
-
załączniki (listy przewozowe
Przebieg procesu księgowania na platformie Przewozimy:
1. Sprzedaż - weryfikacja dokumentów i wystawienie faktury dla klienta
Pierwszym punktem księgowania jest wystawienie faktury sprzedaży. Przejdź do zakładki Księgowość i Księgowanie zleceń. W karcie Sprzedaż wybierz zlecenie z listy.
Następni Zatwierdź oddział dla zlecenia w którym chcesz wystawić fakturę
Otwarty zostanie formularz w którym należy zweryfikować zleceniodawcę i oddział. Formularz pozwala na stworzenie nowego kontrahenta i nowego oddziału. Podczas zatwierdzania oddziału zweryfikowane mogą być również limity kupieckie nałożone na zleceniodawcę i aktywność w bazach VIES, GUS, HMRC. Wprowadzone i zapisane dane nabywcy pojawią w formularzu Nowy przychód.
Aby wystawić fakturę, kliknij Nowy przychód
Wypełnij dane formularza Nowy przechód i zweryfikuj poprawność wprowadzonych danych. Zapisanie formularza spowoduje że faktura zostanie utworzona.
Po utworzeniu faktury, w kolumnie Przychód pojawią się 3 funkcje:
- Bilans - służy do weryfikacji ilości uwzględnionych pozycji na wystawionej fakturze, do pozycji przychodu, po jego kliknięciu wyświetli się okno z pozycjami bilansu dotyczące danego zlecenia.
- przycisk odpowiadający za wyświetlenie utworzonej faktury,
- Nowy przychód - pozwala na wprowadzenie dodatkowego dokumentu do pozycji zlecenia.
Następnie aby przenieść rekord zlecenia do wysyłki dokumentów, wprowadź datę dostarczenia dokumentów z poziomu karty Koszty, wciśnij przycisk zmień dane.
Formularz Data dostarczenia służy do wprowadzenia daty dostarczenia dokumentu która determinuje zatwierdzony termin płatności za fakturę kosztową. Z tego miejsca możesz oznaczyć chęć wygenerowania wiadomości z informacją o terminie płatności, oraz zatwierdzić dokument faktury pojawi się do opłacenia w płatnościach. Kliknij Zapisz aby potwierdzić. Kliknięcie przycisku spowoduje również przeniesienie rekordu do karty Data wysyłki dokumentów w zakładce Księgowość, z której decydujesz o dacie wysyłki dokumentów pocztą.
W przypadku oznaczenia opcji Wygeneruj wiadomość z informacją o zatwierdzonej dacie płatności, zostanie wyświetlone okno Nowa wiadomość, które pozwala na wysłanie e-maila do przewoźnika z informacją o terminie płatności. Kliknij Wyślij wiadomość aby wysłać e-mail.
Zlecenie zostało przeniesione do karty Data wysyłki dokumentów. Określ termin wysłania dokumentów pocztą, termin ten determinuje utworzenie książki nadawczej i kopert w zakładce Księgowość >> Wysyłka, lub jeśli Zleceniodawca nie wymaga wysyłki oryginalnych dokumentów zamknij księgowania zlecenia.
Powrót
Dodaj komentarz